Tillväxtlabbet

Sök
Stäng denna sökruta.

Tillväxtlabbet

Följ på LinkedIn

Vem vill du vara när det verkligen gäller? Tankar om ledarskap i en utmanande tid.

november 13, 2024

Vem vill du vara när det brinner till och det verkligen gäller? Den frågan ställde författaren till boken ”Ut ur Kabul”; Robert Karjel, när han stod på scenen vid en föreläsning jag lyssnade på nyligen. Poängen var att man ibland måste välja mellan beslut som är rätt utifrån ens värderingar eller det som blir helt rätt ”by the book”. Vem vill du vara? Det är en väldigt nyttig fråga att ställa sig själv.

Ovanstående tycker jag är ett fundament inom ledarskap. Alltså förmågan att vara sann mot sina värderingar och försöka agera utifrån dessa så gott som möjligt i alla situationer. Sedan kan man hoppas att man som ledare sitter på sunda värderingar, men det är en helt annan fråga.

En äldre insikt är att man får exakt samma resultat ur en process som aldrig förändrats. Vill man få ett annat utfall måste man göra något annorlunda. Ingen ny sanning, men ibland otroligt svår att ta sig an. Vi gillar ju inte förändring rent allmänt utan känner oss trygga med att ha det som vi alltid haft det.

Att mycket runt omkring oss förändras allt snabbare har nog inte undgått någon. Det kräver organisationer och ledare som är alltmer agila och flexibla. Här blir självledarskapet väldigt centralt. Ingen organisation kommer att bli framgångsrik om den inte präglas av ett starkt självledarskap. För att lyckas möta de utmaningar som ligger framför oss behöver verkligen alla bidra och samverka. Och för att komma dit krävs bland annat modiga ledare som verkar för just detta.

Är man en ledare som genuint drivs av att ens kollegor ska må bra, känna att de utvecklas, har tydliga mandat och att de är aktivt inkluderade runt ett för alla viktigt uppdrag – då har man goda förutsättningar.

Om jag ser mig själv i backspegeln i mina ledarroller kan jag inte påstå att jag gjort rätt hela tiden. Tvärtom, jag har tagit beslut och gjort saker jag ångrar och skäms för idag. Det jag däremot kan ge mig själv lite beröm för är att jag alltid jobbat hårt för att utvecklas i alla mina roller. Och det är svårt att utvecklas om man aldrig gör fel som man kan lära sig något av. Apropå förmågan att ta beslut. Ibland blir det fel. Men beslut måste fattas.

Och det är ju kul att testa nytt! Att hela tiden våga utveckla sig själv och de processer man är inne i är fantastiskt spännande. Det gäller dock att inte ta det alltför hårt när man misslyckas utan verkligen försöka se det som ett steg i utvecklingen. Inte lätt, men det mesta handlar om vilket mindset man har.

Vad har jag då lärt mig av alla mina misslyckanden, och framgångar för den delen, när det gäller ledarskap kopplat till frågan vem vill jag vara?

För vad det är värt kommer det här några punkter som jag själv tycker är viktiga:

· Var dig själv i alla lägen. Varför ska du vara en annan person på jobbet än hemma? Det är klart mindre ansträngande att vara sig själv än att iklä sig en roll. Och du är väl anställd för att nyttja hela din kapacitet som person?

· Var transparent och ärlig. Det du ger får du tillbaka. Om du vill bygga tillit är det säkrast att börja med den du kan påverka mest. Dig själv.

· Var intresserad av andras åsikter. Kan vara stökigt när man som jag gärna tror att man har rätt och sitter på den bästa idén. Det är ju väldigt utvecklande med personer som vågar tycka annorlunda och utmana på ett positivt sätt.

· Var snäll. Mot dig själv och mot andra. En förutsättning för att man själv och alla runt omkring ska orka prestera och utvecklas.

· Var närvarande. På riktigt. I samtal. I möten. Lämna mobilen ett tag och fokusera på en sak i taget. Multitasking är bara dåligt och gör att inget blir riktigt bra.

· Samverka! Landa i att ensam är inte stark. Sök och finn kontinuerligt nya personer, organisationer, forum, som kan bidra till rörelsen framåt.

· Våga testa nytt! Vad är det värsta som kan hända?

· Ha roligt! Om man inte har kul och trivs på jobbet får man inget momentum som håller över tid. Själv har jag upplevt en direkt koppling mellan dessa parametrar i alla mina tjänster. Ju roligare vi har desto mer levererar vi.

I min yrkesroll handlar mycket om att samverka såväl inom vår organisation som med andra organisationer för att tillsammans på bästa sätt bidra till att våra regionala företag ska kunna få en hållbar utveckling framåt. Om man tycker omvärlden ser mörk ut och är trött på de senaste årens motgångar i form av pandemi, krigsutbrott och lågkonjunktur kan jag i alla fall avsluta med något jag tycker är mycket glädjande.

I Västernorrland som är min hemvist har samverkan för en bättre framtid inom mitt gebit aldrig varit bättre enligt mig. Den behöver utvecklas mer, men vi är på en väldigt bra väg framåt. Vi är många som vill. Och bland företagarna finns äntligen en framtidstro som jag inte sett på flera år.

Med det sagt tar jag mig an det kommande året med tillförsikt. Om det finns en stark vilja och en tydlig framtidstro har vi en bra grund för att lyckas skapa något fint framåt. Tillsammans.

Fredrik Kuoppa

Tillsammans kan vi göra skillnad!

Framtiden behöver människor och organisationer
med förmåga att alstra tillit, hållbarhet och tillsammanskraft.”

Läs mer om alla aktiviteter och initiativ Tillväxtlabbet har och hur du blir medlem i nätverket.

Ta gärna kontakt med oss så att vi kan samtala om hur vi kan stötta just dig och din organisation och hur vi tillsammans kan göra skillnad genom ledarskapet. Varmt välkommen med på denna spännande, utforskande resa vi gör tillsammans!

Kontakta oss

Använd formuläret nedan för att kontakta oss om du har frågor och funderingar