Tillväxtlabbet vill finnas och stötta dig i din roll som ledare och stötta din/er organisation i olika frågor som du och ni står inför.

Följ på LinkedIn
I barnböckernas värld kan man lära sig mycket. Även om ledarskap. När mina barn var små, läste jag alltid en bok för dem innan läggdags. Ibland somnade dock mamman innan barnen. Avdelning- det blir inte alltid som man tänkt sig! Men i alla fall, ambitionen var god! I flera av böckerna så finns det en sensmoral och en andemening som kan ge dig insikter utifrån ett ledarskaps- perspektiv. Jag har speciellt fastnat för rubrikens två meningar.
Om man är stark, måste man vara snäll
Det duger inte att vara sur i rymden
Den första delen sägs vara ett uttryck från Bamse. Dock diskuterades det en del, var det myntades först. Även Pippi har, i något annan ordalydelse, använt samma uttryck. I Bamses fall handlar det om ren fysisk styrka. Men det går även att tolka in det, utifrån ett maktperspektiv. D vs att den som har mycket mandat och är inflytes-rik behöver hantera det faktumet på ett varsamt sätt. Enligt mitt sätt att se, behöver vi ledare inse att vi är förebilder. Att det vi gör och säger, har mycket större påverkan på våra medarbetare än vi tror. Det kan ge oanade konsekvenser. Vi behöver vara varsamma i hur vi agerar och kommunicerar.
Den senare delen av rubriken kommer från boken ”Halvan- Här kommer rymdskeppet”. Halvan var tvungen som astronaut att göra ett personlighetstest. För det är viktigt för en astronaut att vara en god kompis. För det duger inte att var sur i rymden. Så bra! Jag önskar att vi alla kan ta det med oss in på våra arbetsplatser! Inte ur den aspekten att vi aldrig tillåts vara sura. För vi har alla våra bra och mindre bra dagar. Men däremot att vi behöver vara goda kompisar mot varandra. Ska det fungera bra, oss tillsammans i teamen, eller enheter, eller vart än vi jobbar, så behöver vi bjuda till lite! Vara tillmötesgående och hjälpsamma. Schyssta kompisar helt enkelt!
Om vi lyfter det perspektivet ännu högre så bör vi på myndighetsnivå anta det schyssta perspektivet i relationen till våra medborgare. I förlängningen så bör vi ta det till länsnivå, inom regionen och slutligen på riksplanet. Vi bör vara tillmötesgående, nyfikna, dela med oss och lära oss av varandra. Vara öppna, samverka, nätverka och kommunicera med varandra! Kommunikation är ett oerhört kraftfullt verktyg. Det säger jag inte bara som kommunikationsvetare, utan för att jag har personlig erfarenhet av det som ledare och medmänniska. Det är så enkelt, men ändå så fruktansvärt svårt! Vi kan lösa alla som helst tekniska problem och klura ut alla möjliga komplicerade lösningar men det är otroligt svårt att be om ursäkt, eller erkänna att vi inte riktigt har lyckats i olika sammanhang. Det sistnämnda svider så oerhört mycket mer. Men utan misslyckande så lär vi oss inget. Utan lärdomar, utvecklar vi oss inte! Många av våra viktigaste uppfinningar uppkom av misstag. Människan är en social varelse. Vi behöver prata mer. Interagera mer. Dela med oss mer. Lära oss av varandra. Hela tiden.
Tillväxtlabbet är ett ypperligt exempel på ett nätverk, där vi ledare i regionen kan dra nytta av varandra. Där vi kan dela med oss till varandra. Här kan vi alla ständigt utvecklas och lära oss nya saker. Så låt oss ta chansen, låt oss vara starka och snälla tillsammans- för det duger inte att vara sur i VäXternorrland!
Annika Wadelius
“Framtiden behöver människor och organisationer
med förmåga att alstra tillit, hållbarhet och tillsammanskraft.”
Läs mer om alla aktiviteter och initiativ Tillväxtlabbet har och hur du blir medlem i nätverket.
Ta gärna kontakt med oss så att vi kan samtala om hur vi kan stötta just dig och din organisation och hur vi tillsammans kan göra skillnad genom ledarskapet. Varmt välkommen med på denna spännande, utforskande resa vi gör tillsammans!
Tillväxtlabbet vill finnas och stötta dig i din roll som ledare och stötta din/er organisation i olika frågor som du och ni står inför.
Använd formuläret nedan för att kontakta oss om du har frågor och funderingar